2017-06-26

Bästa ingredienserna för din lever!
Kronärtskocksblad dippade i den här linsröran kommer din lever gilla, de innehåller flertalet ämnen som levern anses må bra av:

Kronärtskocka
- innehåller fytonäringsämnen som silymarin
Linser
- ger en lagom mängd protein och är fiberrika
Vitlök
- innehåller svavelföreningen allicin och selen
Lök
- producerar glutation
Avokadoolja
- ger enkelomättade fettsyror
Koriander
- högt klorofyllinnehåll
Solroslecitin
- en god källa till kolin som bidrar till att bibehålla normal leverfunktion.

Läs mer om Helhetshälsa Solroslecitin: http://www.helhetshalsa.se/produkter/fettsyror/lecitin-230-g/

Se receptet på Linsröran av https://www.instagram.com/guiltfree_living/
http://www.helhetshalsa.se/recept/vego-matratter/linsrora/

Referenser:
https://www.rodalewellness.com/health/the-best-foods-for-your-liver/slide/10
http://www.onegreenplanet.org/natural-health/foods-to-cleanse-and-care-for-your-liver/
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX
2017-06-22

Semestertider ☀
Facebookansvarige checkar ut för semester 22/6-20/8-17. 😎
Maila gärna info@helhetshalsa.se om du har brådskande frågor.

Ha en skön sommar allihopa och lova mig att göra mycket av det ni gillar mest! 🙏🏻
Kram Madeleine
2017-06-22

Midsommar-lunch!
Vår VD Didrik och platsansvariga Elaine hugger in på den ugnsbakade patén gjord på bl a aubergine, morot, palsternacka, broccoli och kikärtor. Till det serverades paprikasås, färskpotatis, rödbetor och sallad. 🍆🥕🥔🥗🌶
2017-06-21

Vår mästerkock Malin ger oss en tjuvstart på Midsommarfirandet idag!
2017-06-20

#världsdagenförflyktingar

"You have to understand, no one puts their children in a boat, unless the water i safer than the land."
Warsan Shire
2017-06-19

Att vara utan sin mamma är aldrig bra!
2017-06-19

Vilken är din sommarfavorit?

Karoten för huden,
20 mg naturligt karoten per kapsel från algen Blakeslea trispora som vid behov omvandas till Vitamin A som bidrar till att bibehålla normal hud, normala slemhinnor och normal synförmåga.
Läs mer http://www.helhetshalsa.se/produkter/vitaminer/karoten-60-kapslar/

Probioplex mjölksyrabakterier räcker hela sommaren,
Probioplex mjölksyrabakterier har 5 bakteriestammar som studerat överlever i symbios, varje bakterie är mikroinkapslad för att överleva magsäckspassagen.
Finns i 90 eller 150 kaps.
Läs mer: http://www.helhetshalsa.se/produkter/sok/probioplex/

Bild: Aromia med vänner
2017-06-16

Visst har vi en fantastisk omgivning här i Borghamn och Östgöta Dal.
Tacksamma!🙏🏻
2017-06-14

Vad äter du till lunch idag?
Här blir det marinerade champinjoner, bönsallad med morötter och majs, inlagd rödkål och bovete. 😍
2017-06-13

Vill du inte missa något från oss här på Facebook?
Gå in på "Följer"-knappen här ovan och klicka i "Visa först" så dyker våra inlägg alltid upp först i ditt flöde så att du inte missar några vegorecept, citat, ekotips eller tävlingar.
2017-06-12

Järnupptag och saltsyra i magsäcken
Surhetsgraden i magsäcken spelar stor roll för hur mycket järn (och andra mineraler) som absorberas från mat, det behöver finnas en tillräcklig nivå av saltsyra i magsäcken för järnupptag.
Saltsyranivåerna i magsäcken minskar med ålder och hämmas av antacida medel som används vid ex. sura uppstötningar.
Saltsyranivåerna minskar också vid ett högt kaloriintag särskilt från fett och protein som kräver mycket saltsyra för att processas i magsäcken.

Järnrik mat kan kombineras med Digest, saltsyratillskott om brist på saltsyra föreligger.

Läs mer om Digest:
http://www.helhetshalsa.se/produkter/sok/digest/

Referenser:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3999603/
2017-06-12

Cypern förbjuder WiFi
Cypern sällar sig till gruppen av länder där man p.g.a hälsoriskerna nu förbjuder trådlösa nätverk på förskolor.
Man stoppar även installationen av trådlösa nätverk i grundskolorna.

https://ehtrust.org/cyprus-issues-decree-banning-wireless-kindergarten-elementary-school-classrooms/
2017-06-06

Känner ni igen det här?
När man har husdjur som inte kan hålla tassarna borta från.. tja, allt! 😂
2017-06-06

Vad blir den nya grönkålen?
Grönkålen är näringsrik, lätt att odla, bereda, användbar i flertalet olika rätter och applicerbar på värderingen hälsosam. Nästa superfoodtrend behöver möta de kriterierna och tronföljaren spås vara... Blomkål!

1/6 medelstort Blomkålshuvud eller 2 dl riven blomkål ger dig:
98.8% av DRI C-vitamin
44% av DRI folsyra
Över 300 mg Kolin, viktig för hjärnans funktion
Antioxidanten Sulforafan som används inom forskning kring bl.a cellförändringar, hjärnans åldrande, hjärt-kärl hälsa och inflammationer.

DRI = Dagligt Rekommenderat Intag

Laga t.ex Blomkålsris med jordnötstofu för att fylla på nivåerna av C-vitamin och Folsyra: https://minimalistbaker.com/crispy-peanut-tofu-cauliflower-rice-stir-fry/

Referenser:
http://www.newhope.com/food-and-beverage/familiarity-ubiquity-can-kale-s-rise-stardom-be-replicated?utm_rid=CNHNM000000555597&utm_campaign=21452&utm_medium=email
http://matkalkyl.se/se-blomkal.php
http://nutritiondata.self.com/foods-000144000000000000000.html?categories=19,10,8
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25617536